A repüléstől való félelem

A modern utasszállító repülőgépek korunk leggyorsabb legbiztonságosabb és legkényelmesebb közlekedési eszközei, mégis csak kevesen vannak, akik a legnagyobb lelki nyugalommal szállnak a fedélzetre. Egy amerikai felmérés szerint a lakosság 80%-a szorong a beszállás során, 10%-uk pedig repülésfóbia miatt nem is meri vállalni a repülőutat.
Miért van az, hogy ennyi embernek esik nehezére felemelkedni a felhők fölé?

Egy repülőút során számos okot találhatunk a félelemre, mely egy kellemes utazás helyett megkeserítheti az utazásunkat.

Egy repülőút során számos okot találhatunk a félelemre, mely egy kellemes élmény helyett megkeserítheti az utazásunkat.

Már a repülőtéren is érhetnek stressz hatások bennünket, ezek közé tartozik a reptéri tumultus, a tartós sorban állás, a poggyász cipelése, a hosszú gyaloglás vagy a járat késése. Mindezek már a repülést megelőzően belső feszültséget okozhatnak. Magától a repüléstől való félelem, a repülőút alatti mérsékelt szorongás hátterében sokféle tényező állhat.
Sétáljon a repülőn s igyon sok folyadékot!
Egyesek a bezártságot tűrik rosszul, mások a magasságtól irtóznak, néhányan nem tudnak szabadulni a lezuhanás gondolatától. A mozgásszegénységet is sokan nehezen viselik. Vannak, akiket az utas kabin alacsony páratartalma, vannak akiket a repülés közbeni mozgásváltozások, váratlan gyorsulások és vannak akiket a le és felszállás közben tapasztalható légnyomásváltozások zavarnak leginkább.

Igyon sok, lehetőleg alkohol és szénsavmentes folyadékot repülés közben.

Igyon sok, lehetőleg alkohol és szénsavmentes folyadékot repülés közben.

Sokan azért érzik magukat kiszolgáltatottnak, mert úgy érzik a repülőút során nincs befolyásuk a velük történő eseményekre. A bezártságtól való kóros félelem (klausztrofóbia) esetén pszichiáter tanácsát kell kikérni a repülőalkalmasságot illetően, de ha valaki már a liftben is súlyos pánikrohamot kap, az ne próbálkozzon ezzel az utazási formával. Az átlagember könnyen legyőzheti félelmeit, ha megfelelően felkészül a légi utazásra és tisztában van azzal, hogy miként lehet a repülés során fellépő szokatlan hatásokat leginkább kiküszöbölni.
Beszállás előtt ne dohányozzon!
Soha ne vágjunk neki a repülőútnak fáradtan!

Lehetőleg ne fáradtan vágjon neki a repülőútnak!

Lehetőleg ne fáradtan vágjon neki a repülőútnak!

A kialvatlanság, fáradtság, másnaposság fokozza a repülés okozta esetleges kellemetlenségeket. Utazás előtt 1-2 órával fogyasszanak valamilyen könnyű étel! Ne dohányozzanak közvetlenül a beszállás előtt. Hagyjunk elég időt a repülőtérre való kiutazáshoz! Ha időben bejelentkezünk, választhatunk olyan helyet, ahol elég tér jut a lábainknak! A legkényelmesebbek a folyosóhoz és a vészkijárathoz közel eső ülések. Ha feszültebbnek érezzük magunkat, próbáljuk meg elterelni figyelmünket a repülésről!
Olvasson és hallgasson zenét!

Olvasson valamit, ami leköti a figyelmét, például egy útikönyvet az utazás célországáról.

Olvasson valamit, ami leköti a figyelmét, például egy útikönyvet az utazás célországáról.

Olvassunk, beszélgessünk a szomszédunkkal, hallgassunk zenét, vagy figyeljük a fedélzeti műsorokat! Vigyünk magunkkal olyan

Hallgassa a kedvenc zenéjét, ami segíthet ellazulni.

Hallgassa a kedvenc zenéjét, ami segíthet ellazulni.

könyvet, újságot, amit szívesen olvasunk. Lazítsunk! Szakszerű légző gyakorlatok segíthetnek abban, hogy növekvő nyugtalanságunkat még idejében legyőzzük. Jó közérzetünk megőrzéséhez, az igen alacsony utastéri páratartalom miatt bőséges folyadékbevitelre mindenképpen szükség van. Kerüljük azonban az izgatószereket (kávé, alkohol), mert azok átmeneti jótékony hatásuk után fokozhatják félelmeinket.

Ehhez a cikkhez még nem érkezett vélemény. Legyen Ön az első!

Írjon véleményt a cikkhez